onsdag 9. juni 2010

Den gode avsløringen

For min egen del ønsker jeg å leve 100% åpent – eller gjennomsiktig, dersom det er den beste oversettelsen av ordet ”transparent”. Derfor er det underlig at ”avsløring” havner i båsen av ord med litt negative ”vibber” når jeg smaker på det. Kanskje det er fordi det nesten alltid er kriminalitet og lyssky aktivitet som forbindes med ”avsløring”?

Illustrasjonen jeg har valgt i dag er en ”avduking”. Vanligvis er det en mer positiv hendelse – selv om avduking av ”kunst” også kan gi en negativ opplevelse – for kunst kan også provosere.

I bibelsk sammenheng er det en nærmere tilknytning til ”slør” enn ”duk”. Et slør gjør at jeg ser litt, men ikke alt – en duk gir meg i beste fall en ide om konturer. Jeg er invitert til gjestebud – du også! På den festen kommer den ”gode” avsløringen:
    På dette fjell skal Herren, Allhærs Gud,
    gjøre et gjestebud for alle folk,
    et gjestebud med fete retter,
    et gjestebud med gammel vin,
    med fete, margfulle retter
    og gammel, klaret vin.
    På dette fjell skal han fjerne
    sløret som tilhyller alle folk,
    dekket som er lagt over alle folkeslag.

    Jes 25,6–7
Da skal jeg se klart, da skal jeg forstå det som i jeg i dag griper i tro. Jo - det kommer til å bli fest.

Ingen kommentarer: