søndag 27. mai 2012

Det bare skjedde!

”Generalen kan treffe deg tirsdag formiddag”
Jeg kjente meg litt nummen av å få beskjeden fredag ettermiddag. Det var jeg som hadde bedt om et intervju så raskt som mulig i forbindelse med en hovedfagsoppgave, men jeg befant meg i Bergen, og General Rader befant seg i London. Mandag morgen lyktes det til slutt å få billett, og noen timer senere var jeg på flyet til London.

Der fant jeg en billig ”bed & breakfast” og gikk målløst ut i Londons gater. Jeg droppet inn på et bibelstudium i en anglikansk kirke. 15 – 20 mennesker snakket entusiastisk om Den hellige ånd. Etter studiet spurte jeg presten hva som hadde skjedd i menigheten hans. Og han fortalte:

”I pinsen for ni måneder siden feiret vi høymesse. Jeg stod ved alteret og ba: ’Så ber jeg deg Hellige ånd om å falle over din menighet slik du gjorde på den første pinsedagen!’ – og så gjorde han det. Det bare skjedde!”
– Jeg merket at noe hadde skjedd straks jeg kom innenfor dørene. Den målløse vandringen hadde et mål.

For 40 år siden ble jeg døpt i Den hellige ånd. Han var ikke lenger henvist til en liten plass i livet mitt, men fikk tilgang til hele meg. Siden har han overrasket meg gang på gang. Også i London en mandagskveld i 1995. Det bare skjedde!


På den første pinsedagen falt Den hellige ånd over 120 som var samlet på den øvre sal:  Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem.  Da ble de alle fylt av Den hellige ånd. (Apg 2:2-4) Det bare skjedde – og verden har aldri vært den samme siden.

…og intervjuet med Generalen?

Det ble et spennende møte med en Åndsfylt mann med store visjoner. Jeg var takknemlig da, og enda mer i dag for at verdenslederen spanderte en drøy time på en frimodig korpsleder fra lille Norge. Det bare skjedde!

Jeg var takknemlig da, og enda mer i dag for at verdensskaperen spanderte en evighet på meg og ga meg Ånden som en forsmak på det som skal komme. Det bare skjedde – og jeg har aldri vært den samme siden.

Den hellige ånd vil treffe deg søndag formiddag! God pinse! 
____________________________
Publisert i Krigsropets pinsenummer #21-22 2012 - PDF

Ingen kommentarer: