lørdag 9. mars 2013

Bekreftelse av kallet

ENGLISH
Jeg har flere ganger understreket hvor viktig det er med bekreftelse. I går skrev jeg om det å skape et miljø slik at Den hellige ånd kunne komme til med sitt budskap. Her er det han sa:
«Ta ut Barnabas og Saulus for meg, så de kan gå til den oppgaven jeg har kalt dem til.»
Etter faste og bønn la de hendene på dem og lot dem reise.
Apg 13:2-3
Jeg er helt overbevist om at Barnabas og Saulus hadde kjent på dette kallet i lang tid, men oppdraget var så viktig at de trengte menighetens sanksjon og bekreftelse. ”No man is an island”. Alle står i en sammenheng – i dette tilfellet menigheten, og da er det viktig at den bekrefter det som Den hellige ånd sannsynligvis allerede hadde fortalt dem det gjaldt.
 

Det er spennende å se hvordan det skjedde i den første menigheten.
  • Faste - skjerping av den/de som skal bekrefte
  • Bønn - påkalling av Ham som har kalt
  • Håndspåleggelse - synlig bekreftelse av dem som skal er kalt
Jeg vet ikke om det var fra dette øyeblikk Paulus oppfattet at han hadde mottatt en tjeneste som apostel, men jeg pleier å lage et skille mellom nådegavene og tjenestegavene, og det går på at de sistnevnte også er identifisert og bekreftet av menigheten.

Dagens ’manna’:

Jeg vil bekrefte det jeg ser at Den hellige ånd gjør med mennesker.
------------------------------
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: