søndag 31. mars 2013

Oppstandelsen er sprengstoff


Det hender jeg får spørsmål om det finnes noen ”absolutter” i min tro. Svaret er enkelt: Mange! Men også blant absoluttene har jeg et lite hierarki – det er relativt flatt, men på toppen troner påskens sannheter:

Forsoningen ved korset og oppstandelsens virkelighet. Det som beviser for meg at de er absolutter, er at de utfordrer. Et menneske må forholde seg til dem – og da blir det temperatur. ”Alle er glad i Jesus” – det er vanskelig å finne noen som ikke synes at han var et OK menneske, men korset er vanskelig, og oppstandelsen enda verre…

Det var fokuset i forkynnelsen i Apostelgjerningene – det var konklusjonene i det bibelske kerygma, og det blir alltid bråk av sånne absolutter:

«Brødre, jeg er selv fariseer og sønn av fariseere! Og jeg står anklaget for håpet om at de døde skal stå opp.» Da han hadde sagt dette, ble det strid..
Apg 23:6
I dag kjenner jeg gleden over at jeg er viss på at Jesus sto opp. Åndelig sett er jeg død med ham og reist opp med ham. Men det gir håp om at når min tid på jorden er slutt, vil også jeg stå opp til evig liv. De som ikke tror, forstår det ikke, og da blir det bråk.

Dagens ’manna’:

Jeg bråker gjerne: JESUS ER OPPSTANDEN!
--------------------
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: