lørdag 6. april 2013

Åndelig autoritet handler om å gå foran som et eksempel

For å få mannskap og passasjerer til å spise slik at de kunne møte utfordringene og bli reddet, tok Paulus enda et taktisk grep: Han gikk foran som eksempel:  

“...så tok han et brød, takket Gud mens alle hørte på, brøt det i stykker og spiste.”
Apg 27:35
For en flokk med livredde mennesker, må det ha vært litt av et syn å se denne mannen ta seg ro og tid til å spise midt i stormen. Det ga dem nytt mot, og de tok selv til seg mat og ble mette.

Som leder kan jeg ikke velge - jeg er et eksempel. Eksempelet kan være godt eller dårlig, og hva en leder gjør eller lar være å gjøre kan være av stor betydning for Guds rike. Paulus var seg dette bevisst: “jeg kjemper mot meg selv og tvinger kroppen til å lystre, for at ikke jeg som har forkynt for andre, selv skal bli forkastet.” (1 Kor 9:27).

Dagens ’manna’:

Eksemplets makt

----------------------

Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: