lørdag 31. august 2013

Deduksjon

Sherlock Holmes’ bruk av deduksjon har fått fokus i en tidligere refleksjon*. Selv om han er en fiksjon, lar jeg meg fascinere av observasjonsevne og analyse. Det er gode egenskaper som jeg også setter pris på hos mine venner. Den samaritanske kvinnen bruker slike egenskaper når hun responderer på oppfordringen om å be ham om levende vann:

«Herre, du har ikke noe å dra opp vann med, og brønnen er dyp. Hvor får du da det levende vannet fra?» 
Joh 4:11

En korrekt observasjon (du har ikke det som trenges for å ta opp vann), anvendelse av lokal kunnskap (brønnen er dyp) og en riktig analyse = vannet må komme fra et annet sted, fører til et gyldig spørsmål: Hvor får du vannet fra?

Oppfølgingsspørsmålet hennes kan tolkes på flere måter: «Du er vel ikke større enn vår stamfar Jakob? Han ga oss brønnen…»Er spørsmålet spydig og ironisk, eller fullt av håp? Det kan være begge deler, men jeg tror Jesus aner håpet. Hans respons kan tyde på det. Uansett er det interessant å legge merke til at Jesus lar henne (og oss mennesker) få lov til å observere, analysere og stille spørsmål – uten bebreidelser. Han møter henne og oss der vi er. 

Dagens ’manna’:

Jesus møter meg der jeg er!
--------------------------------
* Se ”Deduktiv metode”
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes 

Ingen kommentarer: