mandag 23. september 2013

Bli hos meg!

Helt fra tenårene har jeg hatt sansen for Ole Paus. Den ble ikke mindre da han noen år senere kom med sin versjon av ”O, bli hos meg!”, og det var mulig å merke ”at det begynner å ligne en bønn”. Og det er en sterk bønn. Det var det samaritanerne ba Jesus om etter å ha hørt kvinnens vitnesbyrd: 
”Nå kom de til ham og ba ham bli hos dem, og han ble der to dager”Joh 4:40
Det de hadde fått høre fra kvinnen ga mersmak. De ville høre mer. Når det er Jesus som taler spiller det ingen rolle om drivkraften blant lytterne er nysgjerrighet eller hunger etter åndelig føde – det skapes tro uansett. På mange måter fikk de oppleve det Ole Paus synger om i "Kom hjem!"

Informasjonen om at lengden på oppholdet er ”to dager”, er enda et av de mange ”øyenvitnesporene” som Johannes legger igjen i sin fortelling, men i dag tar jeg med meg bønnen: ”Bli hos meg!”
Dagens ’manna’:
Jeg vet at han blir hos meg helt til verdens ende!
---------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: