tirsdag 24. september 2013

Futt for faith!

Når Frelsesarmeens speidere om litt skal legge fram sin handlingsplan på høstens korpsting, danner førstebokstavene i de fire satsingsområdene ordet «Futt». Jeg liker futt, fordi viktige saker trenger impuls, framdrift, incitament, drivkraft, impuls, initiativ, iver… alt synonymer for «futt». Hva er futt for troen?
«Mange flere kom til tro da de fikk høre hans eget ord»Joh 4:41
Å høre ord direkte fra Jesus er den sterkeste impulsen for troen. Det bekreftes flere steder i Bibelen. Det mest kjente er muligens: «Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord» (Rom 10:17).

Ordet må tas på alvor. Dersom vi underminerer Guds ord, underminerer vi vårt eget trosgrunnlag. Dersom ikke Guds ord får betydning for hvordan jeg lever mitt liv, hvordan kan jeg da forvente at det samme ordet skal skape tro hos dem jeg forkynner for? Hvordan står det til med «futten» i troslivet i Norge? En vekkelse vil også føre til en gjenoppdagelse av Guds ord i trosformidlingen. Når det skjer blir det futt i lunta som tenner troens "dynamis"*.

Dagens ‘manna’:
Å ta til seg Guds ord (manna) hver dag er futt for troen!
--------------------------
* Dynamis = det greske ordet for kraft som også er stammen i dynamitt og dynamo.
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: