lørdag 28. september 2013

Likheter og forskjeller I

Siden nyttår har jeg jobbet på hovedkvarteret. Der jobber også Magna (kone) og Kari (svigerinne) – de er eneggede tvillinger. Da blir det masse kommentarer om likheter og forskjeller – mest av det første, mens jeg alltid blir spurt om jeg ser forskjell. Det tror jeg - de har i hvert fall aldri klagd. 

Vi mennesker elsker å sammenlikne enten det dreier seg om mennesker, steder, matretter eller politiske alternativer. Jeg er overbevist om at Johannes som pedagog kjente til denne tilbøyeligheten, og han brukte det for alt det er verd.

Det er en hel rekke likheter og forskjeller mellom det første og andre underet i Kana i Galilea. Det som er spennende, er at det som opprinnelig ser likt ut, kan være helt ulikt og motsatt. Den første likheten har jeg allerede nevnt:
”Jesus kom nå igjen til Kana i Galilea, der han hadde gjort vann til vin.”Joh 4:46a
Johannes er bevisst på å minne om det forrige underet i den samme byen. De to hendelsene knyttes til Kana. De første likhetene er at det handler om et under og om Kana. Men et viktig poeng, og typisk for Johannes, er at begge dramaene utspiller seg på samme sted, mens det andre underet skjer i en helt annen by. Kapernaum ligger 33 km fra Kana.

Det må ligge et viktig poeng i denne likheten, men likevel forskjellen. Dette er det første underet Jesus gjør etter at kvinnen ved brønnen har forstått at sann tilbedelse handler om ånd og sannhet, og ikke om steder. Underet bekrefter at det er sant ved at en bønn som bes et sted får sitt svar på et annet. Gud er nærværende i Jesus, ja, men han er Ånd og da er han også i Kapernaum samtidig som han er i Kana!

Dagens ’manna’:
Han er hos meg (i dag på veg til Vik i Sogn) – og hos deg akkurat nå! 
---------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: