søndag 6. oktober 2013

Forbindelsen



Flere har i den senere tid utfordret meg til å gi ut blogg-refleksjonene i bokform. Det er mye mulig at det kommer til å skje, men da må jeg først gjøre et utvalg og så redigere. Det kan være en utfordring, og hensikten må være styrende utvelgelsen.

Når jeg overfører dette til Johannes som kun velger å ta med syv underfortellinger, blir det derfor viktig å stille spørsmålet: Hvorfor ble det akkurat disse undrene?


Flere av de syv er ikke referert i de andre evangeliene. Det kan i seg selv være en grunn til å ta dem med – men hvorfor tar Johannes da med noen undre som også står hos de andre?

Det må altså være en hensikt for å ta med underet ved Betesda. Jeg tror det kan ligge en del svar i forklaringen på hva som var bakgrunnen for at de syke samlet seg der:


De ventet på at vannet skulle komme i bevegelse,  for en engel fra Herren steg fra tid til annen ned i dammen og rørte opp vannet. Den første som steg ned i dammen etter at vannet var blitt rørt opp, ble frisk, uansett hvilken sykdom han hadde.*
Joh 5:3-4
Et av mysteriene i Johannes er de antydninger som gjøres til Jesu relasjon til englene. Jfr. Jesu ord til Filip og Natanael: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal se himmelen åpnet og Guds engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen» (Joh 1:51).  Dette verset assosierer med ”Himmelstigen” i Jakobs drøm.

I og med at ”underet” skjer ved at Jesus kommer ”ned”, kan det da regelrett være at underet er tatt med for å understreke hvor Jesus kom fra og at han er ”veien”,
”broen”, eller ”stigen” som ingen kommer utenom om de vil til Faderen?

Dette kan være en grunn – det kommer flere!

Dagens ’manna’:

Det finnes bare en vei til Gud!
-----------------------
* Disse to versene er ikke med i de eldste håndskriftene
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: