tirsdag 1. oktober 2013

Synlig tro

Sist helg var vi i Vik i Sogn. Det var en flott opplevelse. Korpset feiret 100 år – og jeg kom dit som leder for 36 år siden. Det var også der jeg bodde da jeg noen måneder senere giftet meg, og Osvald som har stått med ansvaret i mange år, var forloveren min. 

Osvald og kona, Gunn, hadde vært med på lederkonferanse i Vestre divisjon helga før jubileet. Og de snakket om det som mange fra samme konferanse snakker om: «Verden har ikke sagt ‘nei’ til Jesus, de kjenner ham bare ikke!» 

Utsagnet er både en fantastisk oppmuntring og en kjempeutfordring. Hvordan kan jeg bidra til å gjøre ham kjent? For meg handler det om å ha en synlig tro, og hva er det?

Embedsmannen som kom til Jesus og ba for sin syke sønn, er et godt eksempel:
«Gå hjem, sønnen din lever!» sa Jesus til ham. Mannen trodde det ordet Jesus sa til ham, og gikk av sted. Joh 4:50 
Om mannen ikke hadde gått hjem, hadde troen blitt usynlig, men fordi han gjorde akkurat det Jesus sa, ble den synlig. Han ba ikke om noe ekstra tegn. Det som Jesus hadde sagt, var nok.

Jesus har bedt oss om å vise godhet. Det gjør Osvald og Gunn og vennene deres i Vik i Sogn. Da er troen synlig.

Dagens ‘manna’:
Er troen min synlig? 
-------------------
Bildet f.v. Osvald Risløw, Erling Mæland og Odd Berg
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes 



Ingen kommentarer: