torsdag 14. august 2014

Hvor skal vi?

Det nærmer seg to år siden jeg hadde en 40 dagers serie med «Målrettet liv». Jeg har nok alltid vært ganske målrettet, men det har snarere tiltatt enn avtatt med årene. Jeg må vite hvor jeg skal enten jeg er i bevegelse på et piano, står opp for å holde en tale eller skal bruke mine gaver og krefter i Guds rike. Disiplene ønsket nok også å vite hvor de skulle, men hva betydde det da Jesus sa:
«Men la oss gå til ham (Lasarus).»
Joh 11:15
Tomas tenkte straks at denne gangen snakker Jesus i overført betydning og sa til de andre disiplene:
«Vi blir også med, så vi kan dø sammen med ham.»
Joh 11:16
Det er ikke så rart at det ble tolket slik. Det var forbundet med fare å dra tilbake til Judea. Da Jesus sa: «La oss gå til ham», tenkte Tomas at Jesus ba dem følge ham til Lasarus i dødsriket. Men det var ikke dit de skulle. Det er egentlig ganske rørende at de faktisk var villige til det. Og – det er et uttrykk for sterk tro. Det er betingelsesløs etterfølgelse. Uansett hvor Jesu «La oss gå» fører, er det naturlig for en disippel å følge etter.
 

Dagens ‘manna’:
Når Jesus er målet, er det underordnet hvor han går
…………………………
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: