tirsdag 5. august 2014

Uvitende og allvitende på samme tid?

Som med de fleste fortellingene i Johannesevangeliet, er beretningen om Lasarus full av paradokser. Ofte er paradoksene knyttet til Jesus som «sant menneske og sann Gud». For i Jesu respons på budskapet fra Marta og Maria overraskes jeg av hva han ikke visste og hva han visste:
Da Jesus fikk høre det, sa han: «Denne sykdommen fører ikke til døden, men er til Guds ære. For ved den skal Guds Sønn bli herliggjort.»
Joh 11:4
Han visste at sykdommen på tross av dødelig utgang ikke ville føre til død. I seg selv er dette et under som peker fram mot Jesu viktigste oppdrag – nemlig å utrydde døden en gang for alle slik at heller ikke dødelige sykdommer i et evighetsperspektiv fører til død, men til evig liv. Når han visste alt dette, hvorfor visste han da ikke at Lasarus var syk før han fikk melding om det?

Er dette enda en gang Johannes sin måte å vise den ufattelige foreningen av Gud og menneske i én og samme person?
Jeg tror absolutt at det kan være en bevisst forsterkning av et mysterium som langt overskrider den menneskelige fatteevne – og derfor kun kan (be)gripes ved tro.

Men hva om Jesus faktisk visste at Lasarus var syk før beskjeden kom fra Marta og Maria. Det står faktisk ikke «Da Jesus fikk vite det» men «da han fikk høre det». Dersom det er tilfellet, hvilket budskap kan jeg da lese i dette verset?

Igjen er det en bekreftelse på at Gud ikke overstyrer menneskers egenvilje. Han involverer seg i enkeltmenneskers liv først når han blir bedt om det. Gud elsker alle mennesker, fordi alle mennesker er unike i hans øyne (se «Hvordan kunne de vite?») – men venter på deres «kom inn i mitt liv!».

Også en slik fortolkning vil være i tråd med Johannes’ forståelse av Jesu evangelium. Og begge tolkningene bygger opp under det faktum at Gud har valgt å begrense sin allvitenhet i respekt for menneskets frie vilje*.

Dagens ‘manna’:

Jesus er sann Gud og sant menneske
---------------------------------------------
* Denne problemstillingen har Per Lønning skrevet utførlig om i boken: «Kristen tro» 1989.

Ingen kommentarer: