fredag 15. august 2014

Viktig informasjon

Samfunnet rundt meg koker over av informasjon. Jeg burde være takknemlig, for det å ha tilgang til leksikon var noe av det viktigste for meg fra jeg var ganske liten. Der fant jeg som regel svar på det meste som jeg lette etter. I kombinasjon med «Hvem, hva, hvor» utgjorde leksikonet en viktig kilde dersom jeg trengte informasjon om et emne eller en person.

Av en svært begrenset mengde kilo vi kunne ta med oss til Øst-Europa i 2004, spiste leksikonet og studiebibelen en stor del av kvoten – og slik har det vært med oss til siste flytting til Stavanger. Nå er det «parkert» for godt, mens studiebibelen med sine fem tunge bind fortsatt henger med. Leksikonet har jeg knapt åpnet de siste 7 årene. Det var raskere og mer oppdatert informasjon å finne på nettet. Det er så mye tilgjengelig på nettet at jeg må være selektiv når jeg skal fordype meg i et emne og hvilken informasjon jeg vil ha med.

Johannes hadde valgt emne og jeg har mange ganger hevdet at han var veldig selektiv i det han tok med. Derfor er all informasjon viktig. Slik er det også med dagens vers fra fortellingen om Lasarus:
Da Jesus kom fram, fikk han vite at Lasarus alt hadde ligget fire dager i graven.
Joh 11:17
Dette er viktig informasjon … og da jeg leste dette igjen, husket jeg Studiebibelens kommentar til opplysningen om at Lasarus hadde ligget i graven i fire dager. Heldigvis kunne jeg tusle bort til bokhylla og plukke den fram for å gi et direkte sitat som kanskje ikke hadde funnet på nett(?):

Antakelig ble Lasarus begravd like etter at han døde. Skikken var slik. En gammel jødisk oppfatning, som ikke hadde noen støtte i Skriften gikk ut på at sjelen oppholdt seg i nærheten av graven i tre dager, i håp om å kunne vende tilbake til kroppen igjen. Den fjerde dagen så den at forråtnelsen satte inn og forlot kroppen for godt. Det fins ikke spor av en slik overtro i Bibelen, men om noen av de som var tilstede og sørget over Lasarus, hadde denne oppfatningen, hadde de i hvert fall tapt alle håp nå.*

Informasjonen om hvor lenge han hadde ligget i graven og at forråtnelsen hadde startet blir gjentatt av Marta senere i kapittelet. Dette er også typisk Johannes når han vil ha fram et viktig poeng. Det skulle altså ikke herske noen form for tvil om at Lasarus faktisk var død – ikke bare skinndød. Til og med de overtroiske skulle få den informasjonen de trengte for å kunne tro.

Dagens ‘manna’:
Bibelen gir «troen» tilstrekkelig informasjon
--------------------------------------
* Studie-Bibelen Bind II, Oslo 1978, s 605

Ingen kommentarer: