mandag 17. november 2014

«Ser de meg gjennom deg?»


Temaet er ikke nytt her på bloggen og spørsmålet er hentet fra sangen som jeg skrev til sommerens kongress: «Jesus i vår tid». Når jeg stadig vender tilbake til denne tanken, er det fordi den utgjør fundamentet for oppdraget som Jesus har betrodd sine etterfølgere. 

For å komme nærmere mysteriet «Vi er Jesus i vår tid» er det viktig å tenke på relasjonen mellom Far og Sønn i treenigheten. Da Jesus sa:
Og den som ser meg, ser ham som har sendt meg.
Joh 12:45
…ga han meg også et teologisk grunnlag for å legge et spørsmål i hans munn – et spørsmål som han retter til meg hver dag: «Ser de meg gjennom deg?»

Martin Cave har blitt sitert mange ganger de siste par årene: «Menneskene har ikke sagt ‘nei’ til Jesus, de vet bare ikke hvem han er!»

Hvem gjør Jesus synlig der jeg ferdes i dag hvis ikke jeg gjør det?

Dagens ‘manna’:

Ser menneskene Jesus gjennom meg?
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: