onsdag 29. april 2015

Gledessprederen

Neida – han var ikke flyttet. 

Jeg tenker på setningen: «Da jeg var hos dem» som jeg hadde fokuset på i gårsdagens refleksjon

I dag er han veldig tydelig på hvor han faktisk befinner seg, og det gjør ikke tolkningen min om at bønnen kan føre oss inn en ny dimensjon mindre gyldig:
Nå kommer jeg til deg. Men dette sier jeg mens jeg ennå er i verden, for at de kan eie min glede i fullt mål.
Joh 17:13
Jesus vet hvor han er, og han benytter sjansen til å si noe viktig som gjør at disiplene kan eie hans glede fullt ut. Også fokuset på den fullkomne gleden er en repetisjon*, og her kommer det tydelig fram at det er tanken på gjenforeningen mellom Far og Sønn som gjør Jesus så glad. Og hvorfor skulle denne gleden også bli deres (og min)?

Fordi enheten mellom Far og Sønn er som enheten mellom Sønnen og dem Gud har gitt ham. Slik som Sønnen gjenforenes med Far, skal også de (vi) forenes med Far og Sønn en gang. Det er evighetshåpet som gir glede i fullt mål.

Dette håpet er det mitt ansvar å formidle til andre mens jeg ennå er der jeg til enhver tid er. Da blir også jeg en gledesspreder!

Dagens ‘manna’:

Jeg må huske å spre glede her jeg er…
-----------------------------------
* Joh 15:11 (se refleksjonen ”Jakten på lykke”)
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: