lørdag 18. juli 2015

Sosial hellighet er "Jesus-identitet i verden"

Overskriften er identisk med gårsdagens ‘manna’. Da jeg jobbet med «JGB-ruta» til hellighet igjen, oppdaget jeg hvor sterkt denne tanken har preget meg de siste årene. Hver gang en kristen oppdager sin identitet i Kristus og ser seg selv i ham og ham i seg, skjer det en ny inkarnasjon. Det ene «hvetekornet» har ikke bare gitt hundrefold tilbake, millioner på millioner.

Jeg har etter hvert skrevet mange sanger, men kanskje den aller viktigste ble skrevet for et drøyt år siden. Den har vært sitert før, og jeg har nevnt at den har skapt en del debatt, og nettopp derfor har jeg måttet lese (og synge) den om igjen og om igjen for å finne ut om det stemmer med Guds ord og om jeg kan stå inne for innholdet. Hver gang må jeg konkludere med at dette er evangeliets kjerne for meg*.
Når Jesus kommer gående i gata hvor jeg bor
vil nok naboene synes han er kjent.
Et underlig mysterium for alle oss som tror:
Det er meg, det er meg han har sendt.

Vårherre har en strategi
en tidløs metafor:
Vi er «Jesus» (3x)
i vår tid,
der vi bor.


Når Jesus tar en sjanse på å bruke deg og meg,
er det rett og slett et under at han tør.
Men han har også lovet oss å gå den samme vei
Så han vet, så han vet hva han gjør!
Om Jesus dukket opp en dag og pratet som min bror,
hva blir svaret mitt om Jesus spurte meg:
Når du går gjennom gata di på stedet hvor du bor,
Ser de meg, ser de meg gjennom deg?

Dagens ‘manna’:
Dersom mennesker ser Jesus gjennom meg, har «inkarnasjonen» skjedd!
------------------------------------------
* Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg Joh 17:21

Ingen kommentarer: