lørdag 9. januar 2016

Hva er mitt "CREDO"?

Dersom evangeliet koker ned til å tro på Jesus og elske hverandre, er det da viktig med hvilke læresetninger jeg bekjenner? For meg er dette et viktig spørsmål. Primært fordi jeg vil mye heller ha liv enn lære. Samtidig er spredningen av liv avhengig av at jeg vet litt om hvordan ting henger sammen. 

Jeg tror det er bakgrunnen for dagens vers:
På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud.
1 Joh 4:2
Hvorfor er det viktig for Johannes å minne om denne bekjennelsen dersom alt handler om å tro Jesus og elske hverandre?

Dersom ikke det er mulig for meg å akseptere at Jesus er hel og sann Gud og helt og sant menneske, begrenser jeg hva som er mulig for Gud. Hvordan kan jeg tro at han kan virke gjennom sin kropp i min samtid dersom han ikke var i stand til å åpenbare seg selv i Jesus Kristus? Allerede i det første århundret etter Kristus, ble denne læren utfordret, men også i vår tid er koblingen mellom troen på Jesus som menneske og Gud avgjørende for å kunne tro at Guds ånd som virket i hans kropp skal kunne virke i den kroppen han har valgt å bruke i dag.

Derfor blir det jeg bekjenner om Jesus viktig for at hans liv skal spre seg. For det jeg lærer og bekjenner kan enten begrense eller gi næring til livet.

Dagens ‘manna’:
Jeg vil bekjenne Jesus «kommet i kjøtt og blod»!
-------------------------------
(1) Credo = en bekjennelse av tro som styrer dine handlinger

Ingen kommentarer: