mandag 13. mai 2013

Godt begynt

 

…er halvt fullendt. Sitatet som tilskrives den romerske dikter Horats (65 – 8 f.Kr.), har tålt tidens tann. Når jeg vitner, er det en god begynnelse, men det er ”bare” halvt fullendt. Det kommer klart fram i versene jeg har dvelt ved de siste dagene:
Han fant nå først sin bror Simon og sa til ham: «Vi har funnet Messias!» – Messias betyr «Den salvede». Så førte han Simon til Jesus.
Joh 1:41-42a
Første del av vitneoppdraget er å fortelle om det jeg har sett. Den andre delen er å føre den som lytter til Jesus. Jeg kan fortelle om Jesus, om opplevelser jeg har hatt med ham og hva jeg har sett ham gjøre, og det kan være interessant å høre på. Jeg kan få oppmerksomhet, og folk kan tenke: ”heldig for deg!”. Men hensikten må være at de blir ført til Jesus selv. Det er viktig med en god begynnelse – men ”oppdraget” er først utført når den som lytter får et personlig møte med Jesus.

Dagens ’manna’:

Målet er alltid det personlige møtet med Jesus
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: