mandag 16. mars 2015

Elefanten i rommet

«Elefanten i rommet» er et relativt nytt begrep som brukes når en ubehagelig sannhet forties eller ignoreres av de tilstedeværende. Det skal mot til å bryte tabuet og nevne det unevnelige. 
Det kan være interessant når en utenforstående kommer inn i et rom og forstår at det er en elefant der, men sliter med å finne ut hva den er. Det kan være nyttig å stille spørsmålet «Har vi en elefant i rommet?» i de fleste sammenheng fra tid til annen. Familier, foreninger, menigheter og venneflokker kan lett få besøk av en elefant. Disiplene hadde fått et slikt besøk, og Jesus visste det:
Nå går jeg til ham som har sendt meg, men ingen av dere spør: ‘Hvor går du?’ For sorg har fylt hjertet deres fordi jeg har sagt dere dette.
Joh 16:5-6
Jesus merket sikkert at det var det spørsmålet som var i alles tanke, og at det var sorgen som holdt dem tilbake fra å ta tak i problemstillingen. Men fortielse er sjelden eller aldri en løsning dersom vi ønsker å komme videre. Derfor går Jesus rett på sak. Riktignok er Jesus mer opptatt av «hvorfor» enn av «hvor» - for han returner til senderen. «Hvorfor» kommer jeg tilbake til senere. 

I dag tar jeg med meg hvor viktig det er å adressere «elefanten i rommet». Jeg vet at de finnes overalt. Dessverre også i mange menigheter. I motsetning til sine fysiske slektninger i Afrika og Asia, er det ingen grunn til å verne elefanten i rommet mot utryddelse. Jeg ønsker å følge Jesu eksempel også når det gjelder utryddelse av «rom-elefantene».

Dagens ‘manna’:

For det finnes intet skjult uten at det skal bli synlig, intet hemmelig uten at det skal komme for dagen.*
----------------------------------------------
* Mark 4:22
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: