søndag 25. desember 2016

Et barn er født i Betlehem


ENGLISH
Refleksjonene nå i jula kommer til å bli relativt korte. Jeg lever i julemysteriet, og i dag gleder jeg meg enda en gang over Betlehem. 

Selvfølgelig måtte Jesus bli født akkurat der og ikke «hjemme» i Nasaret. Det er fordi han er "Brødet fra himmelen" som vi «spiser» for at han skal bli en del av vår kropp slik at vi kan bli en del av hans. Da er det eneste logiske stedet for fødselen hans: «Brødhuset» = Betlehem.

I dag befinner jeg meg på «Brødsjø». Det har dessverre ingenting med brød å gjøre, men henger sammen med det faktum at «bred» på telemarksdialekt er blitt til «brød».

Men «bred» passer også godt med juleevangeliet. Det er er så bredt at det favner hele verden. Det betyr også at uansett hvilket sted jeg befinner meg på, kan bli et Betlehem; altså et brødhus hvor mennesker kan finne næring for veien videre fordi jeg er akkurat der. Julemysterieter er brødhusmysteriet.

Dagens ‘manna’:
Brødhusmysteriet skjer i dag.
-------------------------------

Ingen kommentarer: